Spelen

De bouwhoek:

Er is gelegenheid op de grond te bouwen en op het
speelkleed. Een selectie aan materialen ligt bij de bouwhoek opgeborgen en zijn
bereikbaar voor de kinderen.

Regelmatig kan materiaal verwisseld worden metlego
constructiemateriaal. Zo is er van tijd tot tijd iets nieuws te beleven in de

bouwhoek. Kinderen kunnen de bouwhoek aanvullen met materiaal uit een andere
hoek. Zo hebben we blokken, duplo en constructiemateriaal om mee te bouwen.
We hebben ook dieren, waar ze hokjes voor kunnen maken. Tevens hebben we een trein waarvan de
treinrails in elkaar moeten zetten.

De huishoek:

De huishoek is de plek voor het “doen alsof” spelen,
imitatiespel. De huishoek is zo opgesteld dat er in een handomdraai een
themahoek, ziekenhuis, restaurant of winkel van gemaakt kan worden. We
hebben hier een keukentje staan met een grote variatie aan eten en pannetjes.
Genoeg om de fantasie te prikkelen.

Ook hebben we een kinderwagen met verschillende poppen. Ook
zijn er verkleedkleren op de groep.

De leesbank:

De leesbank is tevens ook voorlees/rust/hangplek wanneer kinderen daar behoefte aan hebben.

We hebben veel boeken waar we dagelijks uit voorlezen. Ook
hebben we een voorlees oma die speciaal 1 keer in de week langskomt om de
kinderen voor te lezen.

Aan de keukentafel:

Aan de keukentafel kunnen de kinderen knutselen, tekenen, kleien en schilderen.
Kinderen zitten aan deze hoge tafel, zodat er rustig geknutseld kan worden.
Spelletjes voor de grotere kinderen (met kleinere onderdelen, zoals o.a.
hamertje tik) worden ook aan de keukentafel gedaan. Ze kunnen hier niet
gehinderd worden door de kleinere kinderen.

Babybuitenruimte:

Op onze kleine babybuitenruimte staat een “lutje potje” waar
kinderen heerlijk in de buitenlucht kunnen slapen. Hier spelen geen andere
kinderen. Vanuit de groepsruimte is hier
goed zicht op.

Uitdagende buitenruimte:

De buitenruimte (350m2) is voorzien van een bult, waar
kinderen op kunnen klimmen en omheen kunnen rijden met fietsen en auto’s en dan
ook door een spannende “tunnel” komen. Er is een glijbaan en een grote zandbak.

Er is genoeg plaats om ook leuk te kunnen kleuren op de
stoep met stoepkrijt, of te dansen, een tikspel, balspel en verstoppertje te doen.

Spelmateriaal:

Het spelmateriaal wordt afgestemd op de lichamelijke,
verstandelijke, creatieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en
wordt geselecteerd op kwaliteit en veiligheidsnormen. We hebben voorkeur voor
speelgoed wat ruimte laat voor eigen verbeelding of fantasie. Bij de aanschaf
of vervanging van speelgoed wordt er gekeken naar welk type speelgoed/spel er
ondervertegenwoordigd is (ontwikkeling op alle gebieden).

We leren kinderen met zorg om te gaan met het speelgoed.
Samen het speelgoed op de juiste plek opruimen, hoort ook bij zorg voor het
spelmateriaal.

Kinderen mogen vrij kiezen waar ze mee willen spelen. Het
speelgoed zit in bakken en op kind ooghoogte, zodat kinderen het zelf kunnen
pakken en weer kunnen opruimen. Dit verhoogt de zelfredzaamheid van de
kinderen.

We hebben een hoge box voor de allerkleinsten, waar andere
kinderen niet bij kunnen. Ook hebben we een speelkleed voor baby’s die iets
mobieler worden en beginnen met draaien.

We hebben ruimte onder de hoge box waar dreumesen zich
kunnen terugtrekken, verstoppen en samen kunnen spelen. Voor de peuters hebben
we uitdagende hoeken, waar we met verschillend speelgoedbakken zo een andere
functie kunnen geven aan de hoeken. Daarmee wordt gewerkt aan ons doel de
kinderen te stimuleren in o.a. hun creativiteit. Pedagogisch medewerkers gaan
regelmatig op de knieën door de ruimte om te zien hoe de inrichting overkomt op kinderen.

 

trein

TOP